Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
In het jaar 2000 lanceerden twee studenten de website Threadless.
Het was een T-shirtwinkel die enkel online bestond en iets anders in
zijn werk ging dan de concurrentie. Mensen mochten hun ontwerpen
insturen en ze verbeteren aan de hand van de feedback die ze van andere
bezoekers kregen. Diezelfde bezoekers konden dan hun stem uitbrengen en
de makers van de beste ontwerpers kregen dan een aantal gratis t-shirts
toegestuurd. Anderen konden de t-shirts kopen.
Vandaag, 8 jaar later zijn de 2 stichters van Threadless dollarmiljonair. ‘Hun succes leert ons hoe we de economie en de maatschappij organiseren kunnen‘, schrijft Jeff Howe, journalist voor het tijdschrift Wired, in het boek ‘Crowdsourcing: How the Power of the Crowd is Driving the Future of Business’.
In een normale omgeving zal de massa bijna altijd beter presteren
dan eender welk aantal werknemers. Bedrijven beginnen dit nu ook onder
ogen te zien en er naar te handelen. Toch is het uitgangspunt van Howe
niet bijster origineel. In 2004 schreef James Surowiecki in zijn boek ‘The Wisdom of Crowds’ al dat ‘onder
de juiste omstandigheden, het verzamelen van de verschillende opinies
van vele mensen efficiënter was dan beroep te doen op de expertise van
een beperkt aantal.’
Wat Howe wel aan het idee toevoegt is het onbeperkte potentieel van
het internet. Met 1 miljard gebruikers die dagelijks 2 tot 6 miljard
vrije uren op het net spenderen kunnen crowdsourcingprojecten makkelijk
worden opgezet. De anonimiteit van het web zorgt daarenboven voor een
perfecte meritocratie, die de positie van de deelnemers baseert op zijn
of haar verdiensten.
[Bron: Financial Times]