Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Microsoft
heeft de opvolger van haar zoekmachine Live Search gelanceerd. Met deze
nieuwe versie, die naar de naam ‘Bing’ luistert, hoopt de
softwaregigant uit Seattle terrein te herwinnen op aartsrivaal Google.
Bing wordt een beslissingsmachine genoemd en met die naam wil Microsoft
aangeven dat de zoekmarkt moet evolueren naar een beter begrip van wat
gebruikers werkelijk zoeken. Er komt ook een ‘guided search’, die het
zoekproces moet versnellen. De nieuwe lancering gaat gepaard met een
publiciteitscampagne waarin naar verluidt 100 miljoen dollar wordt
geïnvesteerd.
In april controleerde Google nog zo’n 64% van de search markt in de
VS, terwijl Yahoo met 20,4% nog altijd tweeënhalve keer groter was dan
Microsoft, dat op 8,2% strandde. Dat betekent ook dat Microsoft
aanzienlijk minder geld uit zoekadvertenties genereert. Bing moet nu
voor een ommekeer gaan zorgen. De nieuwe site, Bing.com, is nog niet live, maar zou na het Pinksterweekeinde zowel in de VS als in Europa operationeel zijn.
Experts verwachten niet direct dat Google in gevaar komt, maar zien
de lancering eerder als een directe aanval op Yahoo, nadat een
overnamebod van Microsoft op deze rivaal vorig jaar mislukte. Omdat
adverteerders op zoek zijn naar bereik, zullen ook zij in een eerste
tijd hun geld op Google blijven inzetten, net als de miljoenen
gebruikers trouwens, die te vertrouwd zijn geraakt met het merk.
Insiders wijzen er ondertussen op dat Bing opnieuw gebruik maakt van
zoekfuncties die eerder al op sites als Expedia en Sidewalk te zien
waren, 2 Microsoft spin-offs die van de hand werden gedaan. Stel je
voor hoe de zoekmachinemarkt er vandaag uit zou zien mocht Microsoft
die zoekfuncties in MSN Search hebben geïntegreerd in 2000.
[Powered by: Express.be]