Algemeen30.03.2009

Jongeren: liever chatten dan twitteren


Jongeren: liever chatten dan twitteren

Hoewel
persoonlijk contact bij bijna een derde van de jongeren favoriet is (29%),
gebruikt de helft het liefst een chatprogramma of online telefoniedienst om met
hun vrienden in contact te blijven. Twitteren en bloggen zijn zaken waar deze
doelgroep nog weinig aandacht aan besteedt (2%). Dit blijkt uit onderzoek van
Ecreation onder bijna 1.500 jongeren via het interactieve platform World of
Alice.

In
het onderzoek werd de respondenten gevraagd naar hun online gedrag. Bijna de
helft (48%) geeft aan per dag tussen de 1 en 3 uur online te zijn en 40% is
zelfs langer dan 3 uur per dag online. Van alle ondervraagden besteedt de helft
online de meeste tijd aan chatten en bellen. Het onderhouden van persoonlijke
profielen op deze sites wordt door bijna één op de vijf als belangrijkste
online activiteit aangemerkt.

Gevraagd
naar hun interactie met bedrijven zegt 36% het liefst via e-mail contact te
hebben. Minder populair zijn de persoonlijke en telefonische afhandeling van
vragen en klachten. Hiervoor kiest respectievelijk 29% en 26% van de
respondenten. Om de jongeren te bereiken met reclameboodschappen kunnen
bedrijven beter geen televisie, banners op websites of e-mailreclame inzetten.
Maar liefst 71% geeft aan dit de meest irritante vormen van reclame te vinden.
Ook het principe van een gratis sms’je voor elke ontvangen reclameboodschap is
nog lang geen algemeen goed. Eén op de tien bestempelt deze reclamevorm als
irritant. De oude, vertrouwde folders in de brievenbus zijn favoriet, evenals
digitale nieuwsbrieven en reclame die aangeboden wordt via chatbots.

“Je
ziet dat jongeren een sterke voorkeur hebben voor communicatievormen waar ze
zelf de hand in hebben. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om persoonlijke
of zakelijke contacten”, zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation.
“Het is belangrijk om als bedrijf een communicatiestrategie uit te stippelen die
aansluit op deze behoefte. Het gegeven dat veel jongeren bij voorkeur
communiceren via Live Messenger, voorheen MSN, biedt voor bedrijven
aanknopingspunten om via Instant Messaging deze doelgroep te bereiken.”