Algemeen10.12.2008

Internet meer gebruikt voor invullen lifestyle en vrije tijd


Internet meer gebruikt voor invullen lifestyle en vrije tijd

Het
internetgebruik van de Europeanen is de afgelopen 5 jaar sterk
geëvolueerd. Waar ze internet vijf jaar geleden vooral als
informatiebron zagen, gebruiken ze het nu steeds meer voor
vrijetijdsactiviteiten en om hun dagelijkse leven vorm te geven.
Vrijheid en flexibiliteit zijn de kernwoorden van de surfer van
vandaag. In België gebruikt bijna 70% van de internetgebruikers het web
wekelijks en in de eerste plaats om in contact te blijven met familie,
vrienden en kennissen. Dat blijkt uit de studie ‘Mediascope Europe’ van
de European Interactive Advertising Association (EIAA).

Belangrijkste Europese vaststellingen

  • 88% van de Belgen gebruiken het internet voor “lifestyle-activiteiten”
  • In België zijn elke week 5,8 miljoen mensen online
  • Meer dan de helft (55%) van alle Belgische internetgebruikers connecteren elke dag
  • 77% van de internetgebruikers in België gaat ’s avonds online
  • Opzoekingen op het internet beïnvloeden 39% van de merkkeuze
  • De helft (50%) van alle breedbandgebruikers surft nu draadloos

De studie brengt ook de belangrijkste redenen aan waarom mensen op
internet surfen. 75% van de  gebruikers wil via internet in contact
blijven met vrienden en familie, 61% zoekt er informatie over de lokale
overheden op (terwijl het Europese gemiddelde slechts 39% bedraagt) en
59% beheert zijn financiën. Voor 59% van de ondervraagden biedt
internet de mogelijkheid om op zoek te gaan naar betere producten en
diensten en 56% zegt dat ze via het net hun reizen boeken.

Eerdere rapporten brachten aan het licht dat de populariteit van het
internet vooral bij 16- tot 24-jarigen en bij de oudere generatie sterk
toenam. Vandaag de dag merken de onderzoekers dat een breder spectrum
van Europeanen het internet over langere periodes gebruikt om hun
online ervaringen uit te diepen en te diversifiëren. De
leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar, de eerste generatie die in het
technologietijdperk is opgegroeid, lijkt aan de basis te liggen van de
recente groei van het internetgebruik.  In België zijn de 25- tot
34-jarigen ook actieve ‘lifestyle users’. Meer dan de helft (57%)
communiceert regelmatig via sociale netwerksites en 33% creëert een
persoonlijk profiel.

Bij de keuze van een product of dienst hecht 63% van de Belgische
internetgebruikers veel waarde aan persoonlijke aanbevelingen, op de
voet gevolgd door de informatie op websites van bekende merken (58%),
evenals online meningen van specialisten (56%) en klanten (52%). 39%
van de Belgische internetgebruikers erkennen dat ze bij het kiezen van
een dienst of een product uiteindelijk van mening veranderd zijn op
basis van online opzoekingswerk, 78% ging over tot de aankoop. Dankzij
dit groeiende vertrouwen verrichtten de Europese consumenten een
recordaantal elektronische aankopen in 2008: in België deden de
internetgebruikers gemiddeld vijf aankopen per persoon in de voorbije
zes maanden.