Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Hoewel
vele mediabedrijven bang zijn voor de schade die Google hun bedrijf kan
toebrengen, is de dominantie van Google News niet te vergelijken met
het meesterschap dat het bedrijf uit Mountain View in andere
webgebieden wist uit bouwen. Zes jaar nadat de dienst het licht zag,
lijkt Google News een eerder neutrale positie in te nemen en is er de
afgelopen jaren amper werk gemaakt van een verbetering van de site.
In de VS komt de site niet in de buurt van de trafiek van andere
belangrijke mediaspelers. Met 11,4 miljoen bezoekers in de maand mei
staat het op een achtste plaats. Volgens Nielsen Online haalde Yahoo
News, dat op één staat, 35,8 miljoen bezoekers. Google News zag zijn
trafiek de afgelopen 2 jaar met 10% toenemen, terwijl andere grote
nieuwssites als MSNBC.com, CNN.com en NYTimes.com hun cijfers in
dezelfde tijdsspanne met meer dan 40% zagen toenemen. Hoewel Google
News de experimentele fase ver voorbij is, staan nog steeds geen
advertenties op de site en lijkt het ook weinig waarschijnlijk dat
Google op korte termijn zal trachten geld uit de site te slaan.
“Google weet niet wat het met zijn nieuwssite Google News moet
beginnen. Ik was echt verwonderd om vast te stellen dat de site de
laatste jaren amper veranderingen heeft ondergaan.” Dat zegt Dan
Gillmor, van het Knight Center for Digital Media Entrepreneurship aan
de school voor journalistiek van de Arizona State University.
Volgens Marissa Mayer(foto), vice president search en user
experience bij Google, is de trafiek naar de nieuwssite op zichzelf
geen doel, maar dient de site om betere zoekresultaten te produceren en
mensen nieuwsbronnen aan te reiken die anders verborgen zouden blijven.
Google verdient wel geld aan de site omdat de nieuwsbezoekers ook de
grootste gebruikers van de Google zoekmachine blijken te zijn. In
tegenstelling tot andere sites, die zo lang mogelijk trachten de
bezoeker op hun site te houden, klasseert Google het nieuws als een
verzameling links die geïnteresserden onmiddellijk naar andere
nieuwssites brengt.
De meeste media hebben Google News ondertussen aanvaard. ‘Ze brengen
ons massa’s trafiek, wat we appreciëren,’ zegt Jim Brady van
WashingtonPost.com. Toch blijft de vrees bestaan dat dit soort
nieuwsaggregators meer trafiek bij je weghaalt dan het er naartoe
brengt. Een andere klacht is dat nieuwssites geen controle hebben over
de bezoeker. Die komt via Google News je site binnen op een artikel,
meestal ergens diep in de site, waarna hij opnieuw vertrekt. De
homepage en de publiciteit daarop krijgt hij meestal niet te zien.
Volgens Craig Moffet, een analyst bij Sanford C. Bernstein, heeft
Google ervoor gezorgd dat het tegen betaling aanbieden van artikels
bijna onmogelijk is geworden. ‘Google heeft de ‘gratis’-trend zeker
bespoedigd, ook al is dat niet met opzet gebeurt.’
In België loopt nog steeds een geschil tussen Copiepresse, de
vereniging van de uitgevers van de Franstalige en Duitstalige kranten,
en het zoekmachinebedrijf. Copiepresse eist een schadevergoeding wegens
de schending van de auteursrechten. De uitgevers schatten dat de schade
veroorzaakt door Google tussen de € 32 miljoen en € 49 miljoen
bedraagt. De auteursvereniging stapte in 2006 naar de rechter omdat
Google zonder toestemming artikels en foto’s van Franstalige en
Duitstalige uitgevers plaatste op Google News. De rechter gaf
Copiepresse in februari vorig jaar gelijk.
Maar Marissa Meyer zegt dat Google News moet gezien worden als een
middel dat journalisten helpt en niet schaadt. Omdat Google
kwaliteitscontent hoog in het vaandel draagt zegt het bedrijf zich
moreel verplicht te voelen om online nieuwssites te helpen succesvol te
zijn.
[Bron: NYTimes – Express.be]