Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Vandaag lanceert Google een nieuwe dienst Google Insights
for Search waarmee de zoekmachine gebruikers een diepgaander inzicht wil
bieden in onderwerpen waarin internetgebruikers momenteel zijn geïnteresseerd.
Wil je weten welke landen het meest in ijshockey zijn geïnteresseerd? Of welke
politieke zoektermen in populariteit groeien? Wie ooit Google Trends heeft
gebruikt om te achterhalen wat er populair onder internetgebruikers is, zal
zeker enthousiast zijn met deze nieuwe tool.
Insights for Search is speciaal ontwikkeld voor adverteerders, marketeers en
internetgebruikers die op de hoogte willen blijven van de laatste trends op
internet en inzicht willen hebben in de onderwerpen waarnaar mensen overal ter
wereld op zoek zijn. Een overzicht :
· Zoektrends door de tijd heen: ga na of
de belangstelling voor een bepaald onderwerp met de tijd toeneemt of daalt. Het
is mogelijk om de populariteit van trefwoorden te vergelijken door meerdere
trefwoorden in te voeren, gescheiden door een komma.
· Regionale populariteit: ontdek welke landen,
steden en regio’s de meeste belangstelling voor een bepaald onderwerp tonen.
Klik op een ‘heat map’ voor informatie over het aantal zoekopdrachten binnen
een bepaalde regio.
· De populairste en snelst aan populariteit
winnende zoektermen: ontdek welke trefwoorden die met je zoekopdracht verband
houden het populairst zijn, en welke zoektermen in populariteit toenemen.
· Verbeterd inzicht dankzij indeling op
categorie: raadpleeg de populairste zoekopdrachten voor een bepaalde categorie,
bijvoorbeeld zoektermen binnen de categorie ‘Beroemdheden’ die snel aan
populariteit winnen of populaire zoekopdrachten voor de categorie ‘Automerken’.
Door een datum, regio of onderwerp op te geven kun je meer gedetailleerde
resultaten verkrijgen.
“Naar onze mening is deze tool interessant voor iedereen die wil weten
wat er populair is onder internetgebruikers“, aldus Yossi Matias,
directeur Engineering bij Google. “Insights for Search biedt een reeks
van krachtige nieuwe functies waarmee gebruikers online trends op de voet
kunnen volgen. Gebruikers die eerder met Google Trends hebben gewerkt zullen
merken dat Insights for Search meer flexibiliteit en functionaliteit biedt. De
tool biedt daarnaast een aantal aantrekkelijke nieuwe functies, zoals een
wereldwijde heat map die de zoekfrequentie en regionale belangstelling voor een
bepaald onderwerp op grafische wijze weergeeft“.
Voor eigenaars van bedrijven volgen hier ten slotte een aantal tips waarmee zij
van Google Insights for Search kunnen profiteren:
· Vergelijk trefwoorden om interesseniveaus in
kaart te brengen en op basis daarvan doeltreffende reclame- en
marketingboodschappen te ontwikkelen.
· Ontdek mogelijkheden binnen nieuwe regio’s op
basis van opkomende trends.
· Raadpleeg de historische populariteit van
zoektermen om op toekomstige vraagschommelingen en seizoensinvloeden in te
spelen.
· Definieer benchmarks op basis van
vergelijkingen met concurrenten of vergelijkingen tussen productcategorieën.
· Meet de invloed van uw reclamecampagnes door
gerelateerde zoektermen te analyseren.