Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
“Fake Steve Jobs”
leverde de afgelopen jaren veel rumoer op. Wie was toch die man die
‘uit naam van Steve Jobs’ blogde en geen blad voor de mond nam? Vandaag
stond deze man op het podium van E-Day. En zo leuk als hij schreef, zo
leuk sprak hij ook. Hij liet daarbij geen spaan heel van de ‘grote
namen’. Met name Apple, Jobs natuurlijk, maar ook Microsoft en IBM
moesten het ontgelden.
Lyons ging in zijn presentatie in op hoe hij kwam tot zijn
opvallende blog. Zoals de meeste succesvolle internet-formules bleek
het voornamelijk toeval te zijn.
Toen Lyons begon met zijn weblog waarbij hij deed alsof hij Steve
Jobs was, was het niet de bedoeling dat het lang zou duren of serieus
was. Uiteindelijk leverde het hem een veel informatie over zijn
industrie op en uiteindelijk zelfs een heel nieuw leven.
De
Fake Steve Jobs- blog is volgens Lyons een goed voorbeeld van ‘ open
source journalism’, waarmee de link naar crowdsourcing gelegd is. Lyons
ziet een grote toekomst weggelegd voro het ‘publiek’. De beslissend
factor voor welke bureaus zullen blijven bestaan is volgens hem dan ook
de kunde om te kijken naar het publiek. Het publiek moet kunnen
deelnemen. Veel bureaus zullen dat niet kunnen. Technologie geeft ons
wel de geweldige tools daarvoor, dus het is de toekomst.
Lyons krijgt altijd drie vragen over zijn Fake Jobs blog:
Why?
Waarom ging hij het doen? Daarvoor waren twee belangrijke redenen:
Boredom:
hij verveelde zich. Als je over IBM schrijft is er weinig te doen. Tot
Apple dacht hij dat IBM het ergste was, maar Apple blijkt nog erger.
Fear:
Veel mensen werden ontslagen. Alle editors in zijn leeftijdsgroep
zouden weleens ontslagen kunnen worden. Hij was dus bang voor zijn baan
en wilde wel online dingen gaan doen en leren. Hij mocht echter niet
bij de online redactie werken en trok daarom zijn eigen weg.
Why Steve Jobs?
Het is een cult. Ze gaan in de rij staan voor een iphone terwijl dat niet hoeft. Dat maakt het een interessant onderwerp.
Leuk was dat zijn baas bij Forbes begon te zoeken naar de fake Steve
Jobs. Die had niet door dat ie recht tegenover hem zat. Toen het bekend
was dat hij de fake Steve Jobs was wist hij niet wat er ging gebeuren.
Was het succes weg of zou het blijven?
Why does it work?
Het blog trok en trekt veel
lezers. Het succes is toch weer crowdsourcing: de mensen gaan
participeren. De user engagement dus toch weer…