Algemeen03.12.2008

Facebook Connect: waarom het geen goed idee is


Facebook Connect: waarom het geen goed idee is

De sociale netwerksite biedt sinds kort aan
andere websites de mogelijkheid om gebruik te maken van “Facebook
Connect”. Dankzij deze tool kan de internaut met zijn Facebook gegevens
inloggen in deze site, om bijvoorbeeld commentaren te leveren op artikels. Maar
dat is niet zo’n goed idee, zo blijkt uit een
artikel bij CNet
. Het zijn de mensen van CNet zelf die deze tool toegepast
hebben. Wie op CNet een commentaar wil schrijven op een artikel, moet zich
eerst registreren. Dat vormt een extra drempel, en de registratieprocedure bij
CNet zelf was niet naadloos. Daarom werd beslist gebruik te maken van Facebook
Connect, wat voor de Facebook gebruikers een extra gemak betekent: zij kunnen
zonder extra registratie meteen deelnemen aan de fora en commentaren schrijven
op alle sites van CNet.

Deze Facebook connect is eigenlijk alleen maar een
inlogprocedure, met daarachter uiteraard een databank met de gegevens van de
gebuikers. Je kan Facebook Connect een beetje vergelijken met OpenID, dat
eveneens de mogelijkheid biedt om met één inlog op alle sites die OpenID
toepassen, in te loggen. Maar er is wel een groot veschil: OpenID is waarlijk
open, en niemand is eigenaar van de gegevens in de databank. En bij Facebook
Connect is het Facebook dat eigenaar is van deze gegevens. En je leest het
goed: alhoewel het jouw gegevens zijn, is Facebook er “eigenaar” van,
want het kan beslissen om die gegevens te gebruiken voor marketingdoelieinden,
door bijvoorbeeld gerichte advertenties te tonen aan bepaalde groepen
gebruikers.  Door nu gebruik te maken van
Facebook Connect heeft CNet het haar gebruikers wel gemakkelijk gemaakt (als
zij tenminste een account hebben bij Facebook), maar tegelijkertijd heeft het
een grote ‘rijkdom’, de gegevens over haar gebruikers, uit handen gegeven. En
als morgen Facebook beslist om CNet uit te sluiten van Facebook Connect, dan
heeft CNet helemaal geen verweer.  Maar
volgens deze beschouwing bij CNet is het in elk geval wel een trend die je
steeds meer zal zien: de identiteit van de gebruiker zal niet meer afhankelijk
zijn van de sites die hij gebruikt, maar universeler worden, wat dus meer comfort
brengt voor de internaut.  Maar lees zelf
bij TechCrunch dit interessant artikel “Jij, Je Identiteit, en Je
Data op het open web”.  

[Bron: Netties.be]