Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
In 2010 werd er voor 17,7 miljard euro aan reclameruimte in de Europese internetsector geïnvesteerd.
In vergelijking met 2009 betekent dit een groei van 15,3%, waarbij
display advertising (banners) met 21,3% de grootste groei kent. Ter
vergelijking kent de totale reclamesector slechts een groei van 5%.
Nieuwe bannerformaten, online video en reclame op social media en op de
smartphone zorgen voor de sterke prestaties van display advertising.
Online reclame goed voor 18% van het totale mediabudget
Meer en meer adverteerders ontdekken de innovatieve banners als
volwaardig en goedkoper alternatief voor merkopbouwende campagnes.
Gemiddeld is online reclame goed voor 18% van het totale mediabudget van
de Europese adverteerder. Dit blijkt uit de jaarlijkse AdEx studie van
het Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe) waarvoor de
globale online advertising investeringen in 25 Europese landen werden
geanalyseerd.
Ook
in België groeit de internetreclame
Met een stijging van ruim 13%
investeerden de Belgische adverteerders 332 miljoen euro in 2010.
Zoekmotoren zijn goed voor 122 miljoen euro of 37% van de online
bestedingen, terwijl online zoekertjes 33% en display advertising 29%
hiervan uitmaken. Adverteerders kennen gemiddeld 11% van hun
reclamebudget toe aan online media. Volgens de schattingen van IAB
Europe haalt België haar zelf opgelegde doelstelling van 10% online
reclamebestedingen tegen 2010.
3 belangrijke trends
1. Ook
al kent display advertising de grootste groei, de investeringen in
online zoekmotoren blijven met 8 miljard euro het belangrijkste segment,
goed voor 45% marktaandeel (display 33%, online zoekertjes 21%).
2. De
Oost-Europese markten zijn bezig aan een sterke inhaalbeweging. Landen
zoals Rusland, Turkije, Roemenië, Slovenië, Bulgarije, Tjechië,
Hongarije en Kroatië kennen een grotere stijging dan het Europese
gemiddelde van 15,3%.
3. Mobile
advertising verovert terrein. In Finland vertegenwoordigt display
advertising in mobile 11,4% van de totale display advertising
investeringen. In andere landen zoals Italië, Spanje, Noorwegen en de UK
blijft dit beperkt tot 2,8 à 3,5%.
Met
17,7 miljard online reclame-investeringen is de Europese markt slechts 2
miljard euro kleiner dan de Amerikaanse. Het marktaandeel van Internet
in de totale reclame-investeringen bedraagt in Europa gemiddeld 18%,
gaande van landen zoals Griekenland (5%) en Roemenië (4%) over België
(11%) tot Groot-Brittannië (29%). In Denemarken, Groot-Brittannië en
sinds 2010 ook in Nederland overtreffen de online reclame-investeringen
de investeringen in televisiereclame.