Algemeen17.09.2011

DDB zet de Volkswagen Golf terug op de kaart met de meest geïntegreerde campagne ooit


DDB zet de Volkswagen Golf terug op de kaart met de meest geïntegreerde campagne ooit

De Golf bracht Volkswagen een waardige opvolger voor de kever als auto
van het volk. Het bedrijf schakelde DDB in om mensen te
herinneren aan dit emotionele kapitaal dat de Golf rijk is via de campagne “Be part of the Golf Story”. De campagne nodigt iedereen
uit om deel uit te maken van dit prachtig verhaal want ook nu is de Golf
relevanter dan ooit.

Grootse campagne: TV, radio, print en mobiele game

Het resultaat is een TV-spot waar herkenbare, grappige situaties worden getoond van verhalen die mensen hebben meegemaakt in een Golf. We krijgen te zien hoe de Golf deel uitmaakt van het leven van de Belgen. Ook de radiospot speelt in op deze gemeenschappelijke verhalen. De call-to-action nodigt de mensen uit om naar de Golf Story Days te komen of mee te doen met de Golf Story Game, en zo kans te maken op een nieuwe Golf Cabrio. Een opmerkelijke printcampagne toont legendarische Golf-modellen, zoals de GTI en de cabrio, die bij de liefhebbers terug vele emotionele verhalen zullen oproepen.

Volgens Pierre Lalmand (Marketing manger Volkswagen) is de Golf is voor
Volkswagen het absolute topmodel. Het is een auto die gekocht wordt door
alle lagen van de bevolking. Daarom probeert de campagne alle lagen van
de bevolking te bereiken, van jong tot oud, online en offline,…Het
resultaat is de meest geïntegreerde campagne van Volkswagen België ooit.

Android/iPhone mobiele game

Naast een TV- en radiospot en een printcampagne wordt deze campagne
ondersteund door een Android/iPhone game: De VW Golf Story mobile game. Dit is een
wedstrijd waarmee de deelnemers een nieuwe Golf Cabrio kunnen winnen via de Golf Story Game-applicatie op hun
smartphone. Via de mobiele videogame kan je punten verzamelen door foto’s te nemen
van Golf-modellen met als doel een nieuwe Golf Cabrio te winnen. De
wedstrijd speelt zich ook af op de website, Facebook en Twitter. Zelfs
de reclamecampagne maakt deel uit van het spel, want door foto’s te
nemen van de posters in de bushokjes, de advertenties in kranten en bij
de Volkswagen-dealers kan je extra punten verzamelen.

Vw%20golf%20story%20mobile%20game

Gamification

Tegenwoordig willen consumenten meer en meer worden geëntertaind; de gamification van reclameboodschappen zet zich meer en meer door. De Golf Story Game is een leuke interactieve manier voor potentiële kopers om de Golf (opnieuw) te leren kennen. En wat mensen leuk vinden, delen ze met hun vrienden op Facebook of Twitter.

Volgens Geert Desager (Managing Director Tribal DDB Brussels) kunnen consumenten spelenderwijs kennis maken met een product door de reclamecampagne te betrekken in de gameplay. “Play to get attention” in plaats van “pay to get attention” is een trend die in een crossmediale maatschappij meer en meer aan belang wint.