Algemeen01.06.2011

comScore: Belg spendeert ‘slechts’ 18u online, Nederlander gemiddeld 31u per persoon


comScore: Belg spendeert 'slechts' 18u online, Nederlander gemiddeld 31u per persoon

ComScore publiceerde gisteren
een overzicht van Europees internetgebruik dat aantoonde dat in april
2011, 365,3 miljoen unieke personen zich online bevonden oftewel zowat
24,2 uur per persoon. Deze studie maakte gebruik van het eigen
onderzoekspanel, dat het geaggregeerde internetgebruik van 49 Europese
landen toonde en individuele weergaves biedt over 18 Europese landen.
Van deze 18 landen toonden bezoekers uit Nederland het hoogste
engagement, zij waren gemiddeld 31,3 uur online per persoon, 30 procent
meer dan het Europese gemiddelde. Belgen daarentegen vertoeven ‘slechts’ 18,1 uur online.

Overzicht van Europees internetgebruik per land
Gerangschikt op basis van het totaal aantal unieke bezoekers (000) (April 2011)
Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Landen Totaal aantal unieke bezoekers (000) Gemiddeld aantal uren per bezoeker Gemiddeld aantal pagina’s per bezoeker
Wereldwijd 1.362.369 21,9 1.963
Europa 365.274 24,2 2.462
Duitsland 49.860 21,7 2.389
Rusland 47.853 22,3 2.355
Frankrijk 42.300 24,9 2.364
Verenigd Koninkrijk 36.451 29,8 2.697
Italië 23.087 16,6 1.584
Turkije 22.834 29,3 3.121
Spanje 21.384 23,8 2.177
Polen 18.193 24,2 2.743
Nederland 11.958 31,3 3.105
Zweden 6.150 22,3 2.141
België 5.924 18,1 1.844
Oostenrijk 4.665 12,5 1.336
Zwitserland 4.656 17,5 1.713
Portugal 4.122 19,9 1.872
Denemarken 3.644 18,4 1.903
Finland 3.342 23,8 2.167
Noorwegen 3.219 23,0 1.858
Ierland 2.064 19,0 1.700


Meest populaire websites in Europa

De sites van Google waren
de meest populaire websites in Europa in april met 329,8 miljoen unieke
bezoekers en een bereik van 90,3 procent van de totale Europese
internetdoelgroep. De Microsoft-sites eindigden op de tweede plaats met
269,3 miljoen bezoekers (73,7 procent bereik), gevolgd door Facebook.com
op de derde plaats met 236,9 miljoen bezoekers (64,9 procent bereik).
Van de populairste websites in april kenden VEVO en Facebook.com de
grootste stijging, met respectievelijk 3 en 1 procent.

Sociale
netwerken bleven koploper in Europa op het gebied van engagement. Het
Russische sociale netwerk VKontakte had het hoogste gemiddelde
engagement van de 30 meest populaire websites. In april verbleven
bezoekers gemiddeld 494,4 minuten oftewel 8,2 uur op deze site, een
stijging van 22 procent in vergelijking met vorige maand. Het Russische
Mail.ru Group eindigde op de tweede plaats met 293,9 minuten (4,9 uur),
gevolgd door Facebook.com met een gemiddelde van 283,6 minuten(4,7 uur).

Ondanks VKontakte’s hoge engagement, is Facebook.com de website
met het meeste aantal pageviews in april met 115,5 miljard (groei van 5
procent), dit is 12,8 procent van alle pagina’s die in april bekeken
zijn.

Top 30 EU websites per totaal aantal unieke bezoekers (000) April 2011
Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Websites Totaal aantal unieke bezoekers (000) Totaal aantal bekeken pagina’s (MM) Gemiddeld aantal minuten per bezoeker
Totaal internet : Totale doelgroep 365.274 899.385 1.450,1
Google-sites 329.765 87.594 170,9
Microsoft-sites 269.278 24.291 177,7
Facebook.com 236.935 115.543 283,6
Wikimedia Foundation-sites 149.211 2.046 11,8
Yahoo!-sites 137.792 8.515 67,4
eBay 103.232 12.798 55,7
Amazon-sites 88.237 2.382 14,6
VEVO 70.930 664 11,3
Mail.ru Group 69.072 29.566 293,9
Apple Inc. 64.552 465 4,9
AOL, Inc. 63.100 1.567 27,2
Glam Media 60.224 854 10,4
Ask Network 54.385 563 4,5
Axel Springer AG 54.377 1.666 14,9
Yandex-sites 54.162 7.869 69,3
Viacom Digital 53.552 497 10,7
CBS Interactive 52.225 534 8,7
Dailymotion.com 51.981 699 11,0
The Mozilla Organization 51.492 304 6,6
VKontakte 46.735 31.652 494,9
WordPress 46.110 336 4,7
Adobe-sites 44.341 199 2,7
Orange-sites 40.400 4.406 55,7
NetShelter Technology Media 39.680 406 5,7
Deutsche Telekom 38.182 2.302 33,6
Technorati Media 37.771 223 3,6
BBC-sites 33.030 1.322 34,3
Schibsted (Anuntis-Infojobs-20minutos) 32.751 4.752 71,2
Twitter.com 30.829 585 14,2
Otto Gruppe 29.523 1.127 16,9

 

Uitgelicht: de groei van de online reisbranche in Europa

In
april 2011 was het aantal Europese bezoekers van reiswebsites 11 procent
hoger dan een jaar eerder. Reiswebsites zoals online tour operators,
sites met informatie over bestemmingen en transport en accommodatie
sites bereiken nu 44 procent van de Europese internetgebruikers, dit is
een groei van 5 procentpunt. Het Verenigd Koninkrijk blijft Europees
leider in deze branche met een bereik van 66,5 procent, dit is een
stijging van 8 procentpunt vergeleken met vorig jaar. Ierland en Spanje
hebben eveneens een hoog bereik met respectievelijk 58,7 en 57,3
procent. Hoewel Rusland met 27,8 procent op dit moment het laagste
bereik heeft van reiswebsites in alle 18 landen, liet het de snelste
toename in aantal unieke bezoekers zien, met 41 procent groei over het
afgelopen jaar.

Top 10 Europese landen per procent bereik van reis websites (April 2011)
Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Landen % bereik verschil in % met vorig jaar
Verenigd Koninkrijk 66,5% 8%
Ierland 58,7% 5%
Spanje 57,3% -5%
Nederland 56,6% -3%
Frakrijk 56,0% 3%
Zwitserland 50,9% -2%
Duitsland 50,5% 12%
Zweden 47,3% -15%
Italië 47,2% -8%
België 45,4% -15%

 

Expedia Inc., dat de sitesTripAdvisor, Expedia en Hotels.com omvat,
had in april 2011 met 21,7 miljoen het hoogste aantal unieke bezoekers,
gevolgd door Priceline.com Inc. met 16,4 miljoen unieke bezoekers, 10
procent meer dan vorig jaar – de grootste stijging onder de meest
populaire reiswebsites in Europa. Priceline’s omvangrijke publiek
bestaat voor een groot deel uit bezoekers van hotel reserveringssite
Booking.com, die 15,8 miljoen bezoekers trok. Groupe SNCF (de Franse
nationale spoorwegen) was de derde meest bezochte website in april met
9,3 miljoen bezoekers.

Top 10 reiswebsites in Europa per totaal aantal unieke bezoekers (000) (April 2011)
Totale doelgroep Europa, leeftijd 15+, thuis- en werklocaties
Bron: comScore Media Metrix
Websites Totaal aantal unieke bezoekers (000) verschil in % met vorig jaar
Expedia Inc. 21.669 -4%
Priceline.com Incorporated 16.443 10%
Groupe SNCF 9.330 2%
TUI Group 8.587 2%
Ryanair 7.509 -12%
TravelAdNetwork 7.302 7%
Deutsche Bahn 6.750 1%
Travelocity 6.148 -25%
Easyjet.com 6.124 4%
Thomas Cook Group PLC 5.356 -4%