Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Het beroemde Coca-Cola-geheim wordt iets minder geheim. Meer
dan een eeuw lang heeft Coke haar recept angstvallig voor zichzelf gehouden. Het
recept werd in 1886 gecreëerd door John Pemberton, een apotheker uit Atlanta,
die een gezondheidsdrankje wilde brouwen. Maar in de afgelopen decennia
weefde Coca-Cola een web van
geheimzinnigheid rond de formule, deels om kopiëren tegen te gaan, deels ook uit
marketingoverwegingen.
In een campagne die vorige maand in Groot-Brittannië werd
gelanceerd, worden een aantal feiten omtrent de formule vrijgegeven. De drank
bevat ‘geen bewaarmiddelen, noch artificiële additieven’. Volgens de
commercial koos Pemberton enkel ‘de beste specerijen van overal ter wereld.’ En
het recept is de afgelopen 122 jaar nooit gewijzigd. De campagne steekt schril
af tegen de commercials die we van Coke gewoon zijn: lachende, jonge mensen die
plezier maken.
Volgens Cathryn Sleight van Coca-Cola Britain was het
belangrijk dat consumenten een aantal zaken te weten kregen. Velen waren
verwonderd toen we zeiden dat ‘Cola bewaarmiddelen, noch artificiële additieven’ bevat. De campagne wordt later wereldwijd uitgerold.
Coca-Cola heeft ook een website opgezet waar mensen vragen
kunnen stellen over de formule. Al de vragen worden beantwoord, de formule zelf
wordt niet prijsgegeven. Een consument stelde botweg de vraag ‘Wat zijn de ingrediënten?’. Antwoord: ‘Alle ingrediënten staan vermeld op het blik
of op de fles.’