Algemeen06.07.2009

China geeft voor het eerst meer uit aan advertenties dan VK


China geeft voor het eerst meer uit aan advertenties dan VK

De
globale advertentiemarkt bereikt nog dit kwartaal haar bodem. Dat
voorspelt ZenithOptimedia, een onderdeel van de Franse Publicis Groupe.
Het bedrijf blijft bij haar vooruitzichten voor het tweede semester van
2009, nadat het tijdens een aantal opeenvolgende kwartalen zijn
vooruitzichten naar beneden toe had moeten bijstellen. Het globale
advertentiebudget daalt dit jaar met 8,5% tot 456 miljard dollar; voor
volgend jaar voorspelt ZenithOptimedia ‘een milde groei’ van om en bij
de 1,6%.

Toch voorspelt Zenith nog niet het einde van de moeilijke tijden.
Vooral belangrijke markten als het VK en de VS zullen volgend jaar nog
niet herstellen. Het goede nieuws komt dan vooral uit de BIC-landen
China, Brazilië en India. De Chinese advertentiemarkt groeit ook dit
jaar nog met 5,4% en steekt zo het VK als vierde grootste adverteerder
ter wereld voorbij, na Duitsland en Japan. Amerika’s eerste plaats op
dat vlak blijft volgens Zenith nog een tijd onaantastbaar. Ook de
Latijns Amerikaanse advertentiemarkt, die dit jaar amper stijgt, doet
het volgend jaar opnieuw beter met een stijging van 7,5%.

Zenith voorspelt ook een blijvende groei voor internetadvertenties,
dat 15,1% van de totale advertentiemarkt in handen krijgt tegen 2011,
vergeleken met 10,5% eind vorig jaar. Kranten worden de grote
verliezers. Tegen 2011 zullen ze nog 101 miljard dollar aan
advertentiegeld binnenhalen; dat is 22,7% lager dan bij de piek van
2007.

[