Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Een
Amerikaans bedrijf heeft een softwareprogramma ontwikkeld dat
werknemers evalueert op basis van de e-mails die ze versturen. In het
boek ‘The Numerati’ vertelt Business Week-journalist Stephen Baker dat
mensen wiens mails regelmatig binnen het bedrijf circuleren, door het
programma als ‘mensen met ideeën’ worden gecatalogeerd, terwijl zij die
de mails doen circuleren al gauw het etiket ‘netwerkers’ krijgen
opgeplakt. Werknemers krijgen binnen het systeem een kleur toegekend.
Donkere kleuren worden beschouwd als actieve en effectieve
arbeidskrachten, de lichtere kleuren stellen het tegenovergestelde
voor. Interessante informatie, die ongetwijfeld van naderbij zal worden
bekeken bij een volgende ontslagronde.
Ook IBM gebruikt mailinformatie om haar werknemers beter te kunnen
sturen. Het bedrijf berekende onlangs dat mensen die regelmatig met hun
manager e-mailen maandelijks 1.000 dollar meer in het laatje brengen
dan het gemiddelde, Wie met meerdere managers tegelijkertijd
communiceert, maar dat wel op een minder regelmatige basis doet, brengt
88 dollar minder binnen. Hoewel deze gegevens allesbehalve een
wetenschappelijke onderbouwing hebben zou uit verschillende studies
blijken dat gelukkige werknemers productiever zijn en met betere ideeën
voor de dag komen. Verwacht wordt dat ook de jobtevredenheid binnenkort
een belangrijke rol gaat spelen in binnen dit kluwen van data en
cijfers die bedrijven gebruiken om steeds concurrentiëler te worden.