Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Vele
marketeers zitten achter hun bureau te wachten tot de inspiratie komt.
En dat is fout, want de beste ideeën liggen voor het rapen… op
straat. Dat zegt de Nederlander Richard Stomp, die deze week te gast
was op het Creativity World Forum 2008 in de Antwerpse Lotto Arena. Stomp noemt zichzelf een ‘streetcomber’,
naar de bekende ‘beachcombers’, die stranden afschuimen op zoek naar
achtergelaten voorwerpen of aangespoelde schatten. Hij heeft zich
altijd verbaasd over de gemakzucht van veel marketeers, die het echt
kennen van de klant hebben uitbesteed aan onderzoeksbureaus.
“De klant leer je niet kennen als je binnen blijft. Ga de straat op!”,
aldus Stomp, die ruime ervaring in het bedrijfsleven heeft als
innovatieadviseur. Hij combineert analyse (MBA) met creativiteit (COCD,
Eduard de Bono). Stomp gaat 1 dag per week straatjutten. Hij
fotografeert alles wat interessant is en publiceert elke dag 1 vondst
op zijn website straatjutten.nl, als inspiratiebron voor nieuwe ideeën.
Straatjutten kan iedereen:
1: Koop een goede digitale camera en trek er op uit.
2: Neem je foto’s niet in de belangrijkste winkelstraat, want daar zijn
de huren hoog en zitten de grote ketens met hun standaard aanbod. Neem
juist de straten waar de huren lager zijn en waar je een heel divers
aanbod treft. Juist daar zie je vaak nieuwe dingen ontstaan.
3: Maak foto’s van zaken die je opvallen en verrassen. Maak daar een foto van.
4: Zet de foto’s thuis over op je pc en vraa je af wat er achter die foto’s schuilt.
5: Vertaal die principes naar je eigen businessdomein.