Algemeen23.05.2013

Belgische mediabedrijven en MiX lanceren samen het baanbrekende Media ID project


MiX, het Media Innovatie Centrum van iMinds, richt samen met 10 Belgische mediabedrijven (Concentra Media, Corelio, De Persgroep Publishing, IPM, Mediafin, Mediargus, Rossel, Roularta Media Groep, RTL Belgium en Sanoma Media) een gezamenlijk initiatief op om een ‘Media ID’ uit te bouwen.

media id

Wat is dat Media ID nu in feite?

Het Media ID-project wil een open en betrouwbare oplossing ontwikkelen om de identiteit van mediagebruikers te kunnen beheren over verschillende platformen, toestellen en media heen. Dat maakt nieuwe diensten en sterk gepersonaliseerde media mogelijk, op een erg gebruiksvriendelijke manier.

De klemtoon ligt dus op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en respect voor privacy. Elke Belgische mediagebruiker zal zich kosteloos met een ‘Media ID’ kunnen registreren. Die ene unieke identificatie kan hij gebruiken om zich kenbaar te maken op de online diensten van alle deelnemende bedrijven zoals websites en mobiele apps.

Als de gebruiker dat wil, kan hij daarmee bijvoorbeeld inloggen op een nieuwssite. Telkens die website bezocht wordt, zullen bepaalde onderdelen vanzelf ontsloten worden zoals o.a. discussiefora’s, artikels alleen toegankelijk voor abonnees of artikels waarvoor eerder betaald werd.

Een Media ID vertrekt vanuit het inzicht dat een consument vaak vele drempels moet trotseren zoals de registratie van paswoorden voor de vele interacties die hij heeft met media toepassingen. Zowel voor het geven van commentaren, inschrijven op nieuwsbrieven, kopen van abonnementen, aankopen van producten op webshops en nog veel meer. Ook de betaaloplossingen zijn vaak complex opgezet. Het Media ID project zou daar nu een uniforme oplossing voor bieden.