Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Online displayreclame begint te lijden onder dezelfde
reclamemoeheid die andere media opwekken. Marketeers zien hoe hun online
activiteiten lijden onder `banner blindness`. Consumenten zijn op een punt
gekomen dat zij alles wat lijkt op reclame eenvoudigweg negeren.
Banner blindness is niet nieuw; het eerste onderzoek naar
het fenomeen dateert uit 1998. Inmiddels hebben reclamespecialisten wel enkele
tactieken ontwikkeld die het probleem kunnen helpen oplossen.
De eerste is
display ads zo interessant te maken dat bezoekers van de site er wel aandacht
aan moeten schenken. Een tweede tactiek is online reclame niet langer in een
box te plaatsen. Consumenten denken al gauw dat alles in een kader wel reclame
zal zijn. Onder deze methode valt onder meer reclame die vergroot wordt als de
cursor erover heen gaat. Ook interactiviteit valt onder deze tactiek.
Nog een maatregel tegen banner blindness is helemaal geen
display ads meer te gebruiken. Sponsored pages, microsites, branded
entertainment of widgets kunnen in de vorm van een game, een gratis download of
audioclip de aandacht vasthouden. Ze verhogen bovendien de betrokkenheid van de
consument.
[Bron : Marketing Week]
foto: Jakob Nielsen