Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De pandemie heeft mensen en bedrijven gedwongen hun manier van leven op bijna elk vlak van het normale dagelijkse bestaan aan te passen. Een onderzoek in opdracht van Aion Bank, een nieuwe digitale full-service bank, laat zien hoe consumentengedrag de manier waarop mensen bankieren verandert.
1. Hygiëne is een topprioriteit
Een derde van de ondervraagden gaven in de enquête van Aion Bank aan dat ze mobiel betalen omdat ze het hygiënischer achten.
2. Sluitingen van filialen
Er werd gemeld dat veel grote banken dit jaar filialen hebben gesloten omwille van COVID-19, wat bijdraagt aan de bestaande sluitingen van het afgelopen decennium. Benoemde trends: Tussen 2010 en 2019 gingen we (in België) van 7.744 naar 4.692 vestigingen … een daling van … 40%!
3. Overschakelen naar digitaal
Volgens de enquête van Aion Bank gebruikt bijna de helft van de Belgen nu een digitale bankdienst in 2020.
4. Betere mobiele gebruikerservaring
Uit het onderzoek van Aion Bank bleek dat gebruiksgemak van digitale bankdiensten belangrijker is dan het merk, wat het belang van klantgerichte technologische oplossingen aantoont. Bovendien toonde een recente studie aan dat digitale bankier methoden met meer dan 50% domineren boven persoonlijke bezoeken aan een filiaal.
5. Vermindering van contant geld
De opkomst van mobiel bankieren heeft geleid tot wederzijdse impact op de betalingsruimte, waarbij het transactievolume op mobiele betaalapps zoals Apple Pay in de eerste helft van het jaar met meer dan 40% toenam onder de leden van Aion Bank.
6. Stijging spaardeposito’s
In juli 2020 rapporteerde de NBB een stijging van de gereglementeerde spaardeposito’s tot 291,9 miljard euro als directe reactie op de huidige economische onzekerheid.
7. Geld besparen is een topprioriteit
Volgens de onderzoeksgegevens van Aion Bank gebruikt bijna 1 op de 5 Belgen apps om hun rekeningen te optimaliseren, en 1 op de 3 Belgen zou van bank wisselen voor betere rentetarieven.
8. Veranderende houding ten opzichte van data
Bijna de helft van de Belgen zou toestaan dat hun digitale bank hun data gebruikt om tijd en geld te besparen; De demografische groep die deze actie het meest ondersteunde, was 18-24 jaar en bijna 3 op de 5 zei dat ze dit gebruik zouden goedkeuren.
Aion, een nieuwe digitale bank met volledige service, wil de regels van het bankieren herschrijven met haar volledig transparante, op abonnementen gebaseerde bedrijfsmodel dat de verborgen kosten en cross-selling van producten wegneemt die gangbaar zijn in de banksector. Aions Premium-leden betalen 19 euro per maand voor all-inclusive toegang tot een aantal geldbesparende producten, zeer hoge rentetarieven op spaarrekeningen, ETF-vermogensbeheer, concurrerende tarieven voor leningen en persoonlijk financieel advies.
De Premium-leden van Aion Bank ontvangen tevens een geld-terug-garantie — als leden meer betalen voor het abonnement dan ze aan besparingen verdienen, zal Aion het verschil terugbetalen.
[Fotocredits © Pixel-Shot – Adobe Stock]