Algemeen15.06.2011

34% van de Belgische ondernemingen wint klanten via social media


34% van de Belgische ondernemingen wint klanten via social media

Uit een
recent wereldwijd onderzoek van Regus bij meer dan 17.000 managers en
bedrijfseigenaren in 80 landen, blijkt dat steeds meer ondernemingen
social media, blogs, microblogs en internetfora gaan gebruiken om nieuwe
klanten binnen te halen. In 2010 wist 27% van de Belgische
ondernemingen nieuwe klanten te winnen via zakelijke sociale netwerken.
Een jaar later is dit percentage gestegen tot 34%. Verder blijkt uit het
onderzoek dat wereldwijd meer ondernemingen social media gebruiken om
contacten te onderhouden met bestaande klanten en hen te informeren
(52%)

Enkele belangrijke conclusies:

  • Wereldwijd is er een toename van 7% in het aantal ondernemingen dat nieuwe klanten binnenhaalt via social media.
  • 44%
    van de Belgische ondernemingen moedigen hun werknemers aan om lid te
    worden van social media zoals LinkedIn. Wereldwijd is dit 53%.
  • 39%
    van de wereldwijde ondernemingen en 29% van de Belgische ondernemingen
    besteden tot 20% van hun marketingbudget aan social media-activiteiten.

Geen succes zonder nieuwe media

Sociale
netwerken ontwikkelden zich tot een onmisbaar medium. Het overgrote
deel van de ondernemingen in België (75%) en wereldwijd (74%) beaamt dat
marketingstrategieën niet kunnen slagen zonder daarbij social media in
te zetten. Toch benadrukken Belgische (63%) en internationale
ondernemingen (61%) ook dat er een evenwicht tussen de verschillende
mediakanalen nodig is. Hiermee bevestigen zij dat marketingcampagnes
volgens hen niet werken zonder een combinatie van traditionele en nieuwe
media.

Olivier De Lavalette (Regional Director, Regus)

De
crisis heeft ervoor gezorgd dat ondernemingen kritischer zijn gaan
kijken naar de traditionele manier van werken. Van supply chain
management, ‘leanere’ werkmethoden en cloud computing tot intensiever
gebruik van videoconferenties en het inzetten van nieuwe marketingtools.
Vooral in België, waar volgens Vanguard Leadership 71% van de
ondernemingen aanwezig zijn op social media, maken steeds meer
ondernemingen gebruik van dit kanaal om de loyaliteit van bestaande
klanten te verhogen en nieuwe klanten te winnen.

Het volledige onderzoeksrapport kan je via deze link downloaden

Country%20Highlights