We kennen allemaal Crowdsourcing en Crowdfunding waar het grote publiek wordt aangesproken om initiatieven te ondersteunen of financieren. In België kunnen we sinds kort nu ook CrowdButching, waar veel mensen samen een dier kopen en het vlees verdelen. Vorige week donderdag werd het concept in België gelanceerd door de initiatiefnemers achter deeleenkoe.be.
Vroeger kochten de mensen in de straat een koe om dan het vlees onder elkaar te verdelen. Zij wisten dan ook veel beter waar het vlees vandaan kwam dan de mensen van vandaag.
De achterliggende gedachte van CrowdButching is om mensen bewuster met vlees te leren omgaan. Een koe wordt pas geslacht als 100% van het vlees online verkocht is zodat er geen verspilling is en geen dieren onnodig geslacht worden. Ongeveer 30% van alle vlees die in de supermarkt of bij de slager aangeboden wordt beland achteraf in de afvalcontainer omdat het niet verkocht geraakt.
Het vlees wordt in gelijke vacuüm pakketten van 10 kg verdeeld en aan huis geleverd zodat u ze gemakkelijk in de diepvries kan bewaren. Een pakket bestaat uit 1kg rosbief, 1kg rumsteak, 1kg entrecote, 1kg stoofvlees, 1kg hamburgers, 1kg gehakt, 1kg américain, 1kg soepvlees, 1kg gepelde biefstuk 1ste keus en 1kg gepelde biefstuk 2de keus.
Het vlees is onbehandeld en niet opgespoten met water of gemanipuleerd met antibiotica en andere producten. Het is perfect mogelijk om te weten waar het dier vandaan komt en er wordt zelfs beweerd dat je het dier in kwestie kan bezoeken op de boerderij.