Marketing19.12.2013

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit


De zesde editie van de iMinds Digimeter is uit en daarin wordt als belangrijkste conclusie gesteld dat multiscreen nu echt wel mainstream geworden is. We hadden het in het verleden reeds over dit jaarlijks weerkerend rapport – primetime is multimedialer dan ooit was de conclusie vorige keer – en ook nu krijgen we weer een aantal interessante statistieken voorgeschoteld.

“In vergelijking met vorig jaar merkten de Digimeter onderzoekers vooral een grote sprong in hoe media over die verschillende schermen geconsumeerd wordt. De digitale tv/flatscreen blijft alvast het belangrijkste toestel voor de consumptie van audiovisuele content (met een penetratieratio van 86%). Wat het gebruik van digitale tv betreft, zijn de Vlamingen initieel door een gewenningsfase gegaan maar toepassingen als de elektronische programmagids en het opnemen van programma’s zijn ondertussen volop ingeburgerd. Dat vertaalt zich in een gestage groei van uitgesteld kijken, maar – in combinatie met de exploratie van multiscreen – ook in een grotere hoeveelheid televisiecontent die wordt geconsumeerd. De grootste uitdaging voor televisieomroepen in deze multiscreen- omgeving is het benutten van die extra schermen voor extra interactie met het grote scherm; het gebruik van die tweede en derde schermen kan immers zowel voor afleiding als interactie zorgen.”

Web_Digimeter

De Vlaamse huishoudens zijn ‘multiscreen’ huishoudens.

  • 27%1 van de Vlaamse huishoudens zijn ‘triple screen’ huishoudens: ze hebben 3 schermen in huis, meestal zijn dit een tv, laptop en desktop (-3% tegenover 2012).
  • 27% van de Vlaamse huishoudens zijn ‘quadruple screen’ huishoudens: ze hebben 4 schermen in huis, meestal zijn dit een tv, laptop, smartphone en desktop (+3% tegenover 2012).
  • 16 % van de Vlaamse huishoudens zijn ‘quintuple screen’ huishoudens: ze hebben een tv, desktop, laptop, smartphone en tablet in huis (+2% tegenover 2012).

Download hier de volledige resultaten van de Digimeter.

Verder lezen over Onderzoek

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Over drie dagen is het zover. Dan trapt gastland Frankrijk het EK voetbal 2016 in eigen land op gang tegen Roemenië. Aan supportersdrift bij de Belgen alvast geen gebrek: 4 op de 5 Belgen geeft aan de wedstrijden van de...

Algemeen07.06.2016

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Meer dan driekwart van de Belgen bekijkt matchen Rode Duivels liefst thuis of bij vrienden
Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. LG, producent van X-series, deed onderzoek bij Belgische consumenten naar de rol van de smartphone in ons leven en het belang van de verschillende onderde...

Mobile27.04.2016

Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

Size does matter
Adblockers en awareness

Goedenavond allemaal! Mijn naam is Renske van den Bogaard, International Media & Entertainment Management-studente aan de NHTV in Breda. Ik ben momenteel aan het afstuderen met een thesis over adblockers. Hiervoor kan i...

Marketing14.03.2016

Adblockers en awareness

Mogen we 4 minuten van je tijd?
Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Aan de Universiteit van Michigan zijn onderzoekers erin geslaagd om een Huawei Honor 7 en een Samsung Galaxy S6 te ontgrendelen via de vingerafdruk scanner, met een geprinte vingerafdruk. Hiervoor hadden ze wel een gloe...

Technology09.03.2016

Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Uit een onderzoek van AutoScout24 bij 8811 Europeanen, over de auto van morgen, blijkt dat Belgen de nieuwe technologieën met open armen verwelkomen, maar dan vooral als die hun veiligheid vergroten. 82,2% verwacht dat...

Automotive06.01.2016

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Elk jaar peilt Digimeter, een initiatief van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, naar het mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. In de 5de editie (2012) werd het duidelijk dat primetime multimedialer is dan ooi...

Gadgets16.12.2014

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Facebook herkent (liefdes)relaties

Op Facebook kun je aangeven wat je relatie tot andere Facebookgebruikers is. Familie (zoon, kleindochter, neef, stiefdochter) en relatie (getrouwd, uit elkaar, "het is ingewikkeld"), allerlei statussen zijn mogel...

Social12.11.2013

Facebook herkent (liefdes)relaties

YOLO. Vlaamse jongeren willen beleven blijkt uit nieuw onderzoek van JIM

JIM heeft zoals de voorgaande jaren weer zijn jongerenonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Herman Toch van Dreams & Fears en het onderzoeksbureau Profacts. In totaal werden meer dan 500 jongeren tussen 16 en 23 jaar...

Marketing26.04.2013

YOLO. Vlaamse jongeren willen beleven blijkt uit nieuw onderzoek van JIM