Technology17.06.2013

DARE 2013 Conference. Be Agile, Scale Up, Stay Happy. Het verslag


dare 2013 conference

Lean en agile zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in de software development wereld. Maar ook daarbuiten. “The Lean Startup” van Eric Ries was het eerste boek dat succesvol de brug maakte met de creatieve industrie. Sindsdien gaat er geen week voorbij zonder een artikel rond de materie in Forbes of Business Insider. In Antwerpen streek op 14 en 15 juni een keure internationale speakers neer voor DARE 2013. In Stuurboord konden 150 deelnemers zich 2 dagen lang te goed doen aan workshops, presentaties en de onvermijdelijke “Lean Coffees”. DARE 2013 had als centrale thema “durf je organisatie te veranderen.”

Identiteitscrisis

“We hebben met deze conference een kleine identiteitscrisis meegemaakt,” vertelt organisator Maarten Volders. “In 2010 gingen we van start met Lean Kanban Europe, om hier in 2011 een verlengstuk aan te breien met Lean Kanban Benelux. Maar toen merkten we echter dat de lean wereld begon te veranderen. Oorspronkelijk had je enkele grote organisaties die hun ideeën predikten, maar dit ging niet langer op. We zagen steeds meer kleine communities ontstaan rond specifieke thema’s. Om die reden hebben we dan ook de insteek van onze conference verruimd na 2 jaar radiostilte. Naast kanban, is er bij DARE ook plaats voor meer agile gerichte onderwerpen, en ook speciale aandacht voor speakers die niet uit de software wereld komen.” En die aanpak loont duidelijk de moeite. “We gaan het DARE concept binnenkort ook in Duitsland en Zweden gebruiken voor conferences.”

Eenzelfde evolutie zag je ook in de onderwerpen. Dergelijke conferences draaiden enkele jaren geleden vooral rond het theoretisch uitpuren van wat lean nu exact is of moet zijn. En welke wetenschappelijke modellen dat kunnen verantwoorden. Dat werd dan aangevuld met oorlogsverhalen over specifieke projecten, die mooi illustreerden hoe je juist met kanban moest omgaan op de werkvloer. Wat tijdens DARE echter vanaf de eerste sessie opviel, was de focus op het veranderen van bedrijfscultuur. Dean Leffingwell vatte het mooi samen bij de eerste Keynote van dag 2: “The challenge moves from managing developers to changing the organization and taking leadership.”

Geluk

De ogenschijnlijke vreemde eend in de bijt was Laurence Vanhee. Als Chief Happiness Officer bij de FOD Sociale Zekerheid, is ze verantwoordelijk voor het geluk van de ambtenaren. Mensen die zich goed voelen, zijn productiever. Gelukkige mensen voelen zich goed. Met andere woorden gelukkige mensen zullen productiever zijn voor het bedrijf. Lijkt eenvoudig, maar toch is het allesbehalve evident.

Naast de meer klassieke Kanban talks was die van Egor Sviridenko een leuke afwisseling. Hij had het over de verschillende patronen die je kan waarnemen bij visualisaties. Een origineel voorbeeld was deze tijdslijn van Lord of the Rings. In het verlengde daarvan was er de talk van Mattias Skarin over “inattention blindness”. Je ziet enkel datgene waarvan je denkt dat het belangrijk is.

Culture Hacking

Voor mij kwamen de beste sprekers echter aan bod op het einde van dag 2. Paul Klipp vertelde hoe hij gaandeweg van scrum evolueerde naar kanban om uiteindelijk bij een hybride systeem uit te komen. Heel bevattelijk en met passie verteld. Met voorsprong de interessantste sessie was echter die van Stefan Haas. “The Art of Culture Hacking” was een bijzonder interessant verhaal dat startte bij de surrealisten en de dadaïsten, om uiteindelijk uit te komen bij culture hacking. Bijzonder mooi opgebouwd en uiterst inspirerend. Als je deze man ergens aan het werk kan zien, mag je geen moment twijfelen.

Ik keek vooraf ontzettend uit naar Jim Benson, de auteur van “Personal Kanban”, maar blijkbaar had hij 3 keer op rij te kampen met een defect vliegtuig, waardoor hij niet tijdig in Antwerpen geraakte. Volgend jaar een nieuwe poging? Ik kijk alvast uit naar de volgende editie van DARE.

Belgian Cowboys sprak in de marge van DARE 2013 met keynote speakers Jimmy Janlén van Spotify en Jurgen Appelo. In de loop van deze week kan je hiervan het resultaat lezen op BelgianCowboys.be.

 

Verder lezen over Agile

Amazon verandert de prijzen gemiddeld 2,5 miljoen keer per dag

Profitero heeft een analyse uitgevoerd bij een aantal grote Amerikaanse online aanbieders van producten zoals Walmart, Best Buy en Amazon. Ze zijn er achter gekomen dat grote bedrijven als Walmart en Best Buy hun online...

Technology19.12.2013

Amazon verandert de prijzen gemiddeld 2,5 miljoen keer per dag

“We varen liever op de wilde zee.” Wij spraken met Jimmy Janlén, Agile Coach bij Spotify [interview]

Jimmy Janlén is Agile Coach bij Spotify. Het Zweedse bedrijf spreekt op wereldwijde conferences over hoe ze hun agile manier van werken hebben geschaald van 30 developers 3 jaar geleden, tot meer dan 300 tot op hede...

Technology19.06.2013

“We varen liever op de wilde zee.” Wij spraken met Jimmy Janlén, Agile Coach bij Spotify [interview]

“Durf je organisatie te veranderen.” Wij spraken met Jurgen Appelo, ‘Lean & Agile guru’, tijdens DARE 2013 [interview]

De Nederlander Jurgen Appelo is een grote naam in het wereldje van Lean en Agile. In 2008 startte hij met bloggen op noop.nl, en sindsdien bracht hij de boeken 'How to Change the World' en 'Management 3.0' uit. Dat...

Technology18.06.2013

“Durf je organisatie te veranderen.” Wij spraken met Jurgen Appelo, ‘Lean & Agile guru’, tijdens DARE 2013 [interview]

Agile Parenting: hoe je project management processen toepast binnen je familie

Ouders hebben het vaak lastig, kinderen opvoeden kan stresserend en vermoeiend zijn, met taken die elk lid van de familie moet doen om et geheel gesmeerd te laten verlopen. Een beetje zoals in een project. Bruce F...

Social15.03.2013

Agile Parenting: hoe je project management processen toepast binnen je familie